Art Banking Club
ПРОЕКТЫ / PROJECT ХУДОЖНИКИ / ARTISTS НОВОСТИ / NEWS EDUCATION / ЛЕКЦИИ

Дронов Михаил Викторович
Родился в Москве в 1956 году. Закончил МГХИ имени В.И.Сурикова в 1980 г. - факультет скульптуры, мастерская профессора М.Ф. Бабурина. Член-корреспондент Российской Академии художеств. Его произведения находятся в ГТГ, ГРМ, собраниях многих российских и зарубежных музеев и частных коллекциях в России и за рубежом.

Mikhail V. Dronov
Born in Moscow in 1956. Graduated from the Surikov Moscow State Arts Institute (Department of Sculpture, workshop of Prof. M.F. Baburin) in 1980. Corresponding member of the Russian Arts Academy. His works are found in the Tretyakov Gallery and the Russian Museum and private collections in Russia and abroad.

Первые серьезные профессиональные и ценностные представления о пластическом искусстве Михаил Дронов получил еще в детстве в семье родителей-скульпторов и их друзей - активных шестидесятников. Раннему формированию личности и таланта скульптора, его пластической основательности способствовали серьезная классическая школа Суриковского института и близкое знакомство с современным западным искусством.

Свободно владея языком пластики, Дронов создает свой художественный мир, причудливый и многообразный. Судить о нем непросто. Его произведения, полные иронии и гротеска, творят реальность из фантасмагорий. Вольно трансформируя натуру, приводя ее форму к убедительному знаку, они не столько открывают, сколько вуалируют глубину сущности художника.

Работает Дронов и подобно театральному режиссеру, сценографу. Так, «Старый король», «Ночные гости», «Каприччос» - вечные персонажи, возникающие порой в творчестве художников, понимаемые и воплощаемые каждым по-своему.

Иногда предметом изображения становятся обыденные вещи, одухотворенные шутливо-эмоциональным авторским видением: бронзовые валенки и бронзовый бумажный кораблик, огромная канцелярская кнопка, позже использованная в одинаковых лицах-масках маленьких лебедей, сцепившихся друг с другом в бесконечном танце («Лебединое озеро»).

Эти остроумные, виртуозно исполненные небольшие скульптуры - пластические размышления автора, в жизни человека немногословного, о людях, истории, о самом себе, тревожные, глубоко эмоциональные. В их ряду несколько обособленно - произведение «Это я, Господи».

Мастерски работает Дронов и в «классической» традиции: «Торс», «Последний день Помпеи», «Танцовщица».

Сложноуловимый, многозначный мир образов Михаила Дронова пронизан доброй иронией и абсолютно лишен негативизма.

While he was still a child, Mikhail Dronov got his first serious notions about sculpting and sculpture from his parents, who were sculptors, and their friends, who were active members of the generation of artists of the sixties. The serious education that Dronov got at the Surikov Arts School and his in-depth familiarity with contemporary Western art led to the early development of his artistic individuality, sculpting talent and plastic technique.


Drawing upon his mastery of the sculptural language, Dronov has created a unique, fantastic and multi-faceted artistic world. His works are difficult to understand: ironic and grotesque, they turn phantasmagorias into reality. Freely transforming nature by changing its forms into convincing signs, they tend to mask rather than reveal the profundity of his art.


Dronov works somewhat like a theater director or scriptwriter. For example, "The Old King," "Night Visitors," and "Capriccios" are eternal characters that have appeared in the work of different artists, each of whom understood and recreated them in his or her own way.

Dronov sometimes portrays everyday objects, which he presents in his own playful and emotional manner: bronze valenki (felt boots), a bronze paper ship, or a huge thumb-tack that was subsequently used to make identical faces/masks of small swans that mesh with one another in an endless dance ("Swan Lake").


These ingenious and virtuoso small sculptures may be said to express the sculptor's troubled and highly emotional plastic meditations about people, history and his own self (Dronov is a laconic person in everyday life). Another example is a sculpture that stands apart in Dronov's work: "It's me, Lord."

Dronov is also a master of the "classical" tradition: "Torso," "Last Day of Pompeii," and "Female Dancer."

Mikhail Dronov's complex and polysemantic world of images is suffused by kindhearted irony and is totally devoid of negativism.