Art Banking Club
ПРОЕКТЫ / PROJECT ХУДОЖНИКИ / ARTISTS НОВОСТИ / NEWS EDUCATION / ЛЕКЦИИ

Глебова Наталья Ивановна
Родилась в 1951 году в Москве. Закончила МГХИ имени В.И. Сурикова в 1980 г. - мастерская К.А.Тутеволь. Ее произведения находятся в ГТГ, музеях России, в частных собраниях России, Германии, Италии, России, США, Финляндии, Франции.

Natalya I. Glebova
Born in Moscow in 1951. Graduated from the Surikov Moscow State Arts Institute (workshop of K.A. Tutevol) in 1980. Her works are found in the Tretyakov Gallery and other Russian museums and private collections in Russia, Germany, Italy, USA, Finland and France.

Над миром горечи и бед
Звенел пастушеский кларнет…
Н.Заболоцкий

Живописи Натальи Глебовой, как и ей самой, присуще редчайшее качество – тождественность ее духовного и душевного мира, наполненного трепетной, благодарной Любовью ко всему, что она видит, слышит, ощущает. «Мне все красиво. И то, что я есть, и то, что есть во мне и то, что меня окружает. Я радуюсь! Воистину всякое дыхание да хвалит Господа!»

Ее пейзаж это образ природы-храма, мир семьи, дома, сада, уголков родного города, пейзаж-настроение, пейзаж-воспоминание. И всегда – состояние души. Пейзаж, как обнимающее пространство, присутствует у Глебовой и в портретах, и в интерьере, проникая через растворенное окно, пронизывая воздух пригородной электрички. Не случайно, одна из ее выставок называлась «Пейзаж в человеке». Глебовой свойственно особое панорамное восприятие пространства: «Я весь горизонт по кругу воспринимаю, такое у меня рассеянное видение. Смотрю боковым зрением. Мне не хватает плоскости картины, чтобы все охватить».

Удивителен и колористический дар художника, ее манера высвечивания одних живописных слоев через другие, создающая ощущение легкости, наполненности воздухом и светом. То это снежно-туманная серебристая московская зима, смягчающая контуры домов и укутанных фигур, то льющийся потоком радостный свет в картине «Иванов День», то пронзительно щемящая красота «Осенних дымов», когда прощальный свет идет от земли, от опавшей листвы.

Наталья Глебова – прекрасный рисовальщик. Она любит вводить и в живопись графические элементы, прописывая или протирая в красочном слое холста силуэты и контуры предметов. Особый мир – её автопортреты, видение себя изнутри, ощущение накала чувств, доходящего порой до полного отчаяния или полного восторга.

Формирование личности художника определяется всегда множеством факторов. Для Натальи Глебовой это были и школа монументального искусства, и всё её окружение, и, конечно, генетическая связь с традициями и памятью старинного рода Глебовых, известного со времен Дмитрия Донского, из которого происходили и артисты, и художники.

Above the world of pain and woes
The shepherd's clarinet sounded…
N. Zabolotskii

The paintings of Natalya Glebova, just like the artist herself, have a very rare quality: the identity of spirit and soul, which are suffused by attentive and grateful love towards everything that the artist sees, hears and feels. "For me, everything is beautiful: what I am myself, what is inside me and what surrounds me. I am filled with joy! Truly, every creature praises the Lord!"


Her landscapes are images of the temple of nature, the world of the family, the home, the garden, corners of the native city, moods, and recollections. And they always show the artist's soul. The landscape as an encompassing space is present in Glebova's portraits and interiors, entering through an open window or filling the air of a suburban train. One of her exhibitions was tellingly called Landscape in the Human Being. Glebova has a unique panoramic vision of space. "I have such a dissipated vision that I see the entire circle of the horizon. I use my lateral vision. For me, the flat surface of the painting is unable to encompass everything."


Glebova also has a remarkable gift of color and the ability of revealing layers in the painting using other layers, which creates a feeling of weightlessness, air and light. This may be the silvery, snowy and foggy Moscow winter that rounds off the contours of houses and bundled-up human figures, the joyous streams of light in the painting "Ivanov Day," or the painful melancholy beauty of "Autumn Smoke," in which parting light emerges from the earth and fallen leaves.

Natalya Glebova is a wonderful draughtsman. She likes incorporating graphic elements into paintings, scratching or rubbing silhouettes and contours of objects into the paint on the canvas. Her self-portraits are a unique world in which the artist sees herself from the inside and conveys the intensity of emotions that range from despondency to exaltation.

An artist's personality is always influenced by a multitude of factors. For Natalya Glebova, these included the school of monumental arts, her entire entourage, and, of course, the genetic ties with the traditions and memory of the ancient lineage of the Glebovs, which dates back to the time of Prince Dmitry Donskoi and which has given rise to a number of actors and painters.